شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

سایت رسمی شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

سایت رسمی شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

  • ۰
  • ۰
سخنرانی ماهیانه قطب علمی رمز و انجمن رمز ایران با همکاری شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف و آزمایشگاه امنیت داده و شبکه


استفاده از کدینگ توام منبع و کانال در نهان‌نگاری
و پروژه‌های صنعتی در حوزه‌ی نهان‌نگاری


دکتر محمدعلی اخایی
استادیار دانشکده فنی دانشگاه تهران - دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر

akhaee@ut.ac.ir

زمان: سه‌شنبه 5 خرداد 1394، ساعت 12 الی 13
مکان: دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی کامپیوتر،
طبقه چهارم، سالن خوارزمی

   


ghotb ramz
قطب علمی رمز


آزمایشگاه امنیت داده و شبکه


ورود به دانشگاه شریف:

چنانچه مایل به حضور در سخنرانی هستید خواهشمند است به منظور هماهنگی ورود به دانشگاه لغایت ساعت 13 روز شنبه 2 خرداد، نام، نام خانوادگی و کد ملی خود را به نشانی bidokhti_amir@ee.sharif.edu با ذکر عنوان Sharif Entrance ارسال فرمایید.

چکیده سخنرانی:

بخش اول: استفاده از کدینگ توأم منبع و کانال در نهان‌نگاری  به منظور جلوگیری از دست‌کاری تصویر

طراحی یک سیستم جلوگیری از دست‌کاری تصویر و بازیابی نقاط تخریب‌شده نه تنها کمک به احراز اصالت و یکپارچگی تصویر می‌کند بلکه امکان بازیابی مکان‌های دستکاری‌شده را مهیا می‌سازد. اخیراً نشان داده شده با استفاده از کدینگ توأم منبع و کانال این کار شدنی است. در این راستا ابتدا یک فشرده از تصویر توسط کدینگ منبع ایجاد گردیده و برای جلوگیری از تخریب آن به دلیل دست‌کاری توسط یک کدینگ کانال حفاظت می‌گردد. این اطلاعات با ارزش در تصویر اصلی نهان‌نگاری شده و تصویر حاصل در نهایت ارسال می‌شود. در گیرنده این اطلاعات به منظور تشخیص دست‌کاری و نیز یافتن و اصلاح مکان آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. نهان‌نگاره در واقع شامل سه گروه بیت اطلاعاتی است. بخش اول شامل بیت‌های بررسی است که از چکیده‌ی بلوک‌های تصویر تهیه شده و هدف آن تشخیص بلوک‌های دست‌کاری‌شده است. بخش دوم و سوم به ترتیب بیت‌های حاصل از کدینگ منبع و کانال است. درج نهان‌نگاره در بیت‌های کم‌ارزش تصویر صورت می‌پذیرد. در گیرنده با دانستن مکان بلوک‌های تغییریافته، که خود توسط بیت‌های بررسی تعیین می‌شود، این مکان‌ها به‌صورت کانال گم‌شدگی مدل می‌گردد. به‌این‌منظور بهترین کدینگ کانال که مناسب کانال گم‌شدگی است به کار می‌رود. موضوع معرفی‌شده از حیث استفاده از مفهوم نهان‌نگاری و به‌کارگیری مفاهیم نسبتاً جدید در مخابرات دریچه‌ی جدیدی برای انجام  پژوهش و اجرای پروژه‌های کاربردی می‌گشاید.


بخش دوم: پروژه‌های مرتبط با حوزه نهان‌نگاری

در این بخش مختصراً شرح سه پروژه‌ی عملیاتی‌شده در صنعت در حوزه‌ی نهان‌نگاری ارائه می‌گردد.

1- پنهان‌نگار ویدئو در فرمت فشرده

2- نهان‌کاو جامع تصاویر

3- تحلیل رفتاری شبکه


زندگی‌نامه‌ی کوتاه:

دکتر محمدعلی اخایی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با درجه‌ی ممتاز در دو گرایش مخابرات و الکترونیک کسب کرد. سپس دوره‌ی کارشناسی ارشد و دکتری خود را در دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب در سالهای 1384 و 1388 به پایان رساند. ایشان در حوزه‌ی رساله‌ی دکتری خود به عنوان دبیر شاخه دانشجویی انجمن رمز اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌ی پنهان‌نگاری، نهان‌کاوی و فارنزیکس در دانشگاه‌های صنعتی شریف و خواجه نصیرالدین طوسی در سال‌های 87 و 88 نمود که با استقبال خوب صنعت و دانشگاه همراه شد. ایشان با دریافت جایزه‌ی پژوهشی کشور استرالیا در سال 89 به مدت یک‌سال دوره‌ی پسادکتری خود را در دانشگاه سیدنی گذراند. از سال 1390 به عنوان استادیار در دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران به تدریس و پژوهش پرداخت. ایشان در حال حاضر سرپرست آزمایشگاه مخابرات امن دانشگاه تهران بوده و پروژه‌های صنعتی زیادی در حوزه‌ی نهان‌نگاری مدیریت می‌کند. از ایشان بیش از 20 مقاله‌ی ژورنال در معتبرترین مجلات به چاپ رسیده است. حوزه‌ی فعالیت پژوهشی ایشان نهان‌نگاری سیگنال‌های چندرسانه‌ای، پردازش آماری سیگنال و امنیت شبکه است.

  • ۹۴/۰۲/۲۸
  • امیر بیدختی

سخنرانی ماهیانه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی