شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

سایت رسمی شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

سایت رسمی شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

  • ۰
  • ۰

شاخه‌ی دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌کند:


زمان: یکشنبه 24 بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:15 تا ۱۳:15
مکان: دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، طبقه‌ی همکف، تالار کهربا

ورود به دانشگاه شریف:
چنانچه مایل به حضور در این جلسه هستید خواهشمندیم برای هماهنگی ورود به دانشگاه تا ساعت ۲۰ روز دوشنبه 18 بهمن، نام، نام خانوادگی و کد ملی خود را به نشانی رایانامه‌ی h_pilaram در ee.sharif.edu با عنوان «Sharif Entrance» بفرستید.

چکیده‌ی سخن‌رانی:
علم رمزنگاری دارای جایگاه ویژه‌ای در تامین امنیت سیستم‌های ارتباطی است. بر همین اساس طی سالیان اخیر برای کاربردهای عملی مختلف، اولیه‌ها و پروتکل‌های رمزنگاری اختصاصی جدیدی طراحی شده‌اند. هدف از این سخنرانی، بررسی برخی از این تغییرات و تاثیر آنها در طراحی الگوریتم‌های نوین رمز قالبی و همچنین تحلیل امنیتی آنها است.
به طور خاص دو موضوع را در این سخنرانی بررسی خواهیم کرد:
 1- رمزهای قالبی برای کاربردهای نوین: رمزنگاری مدرن راه‌حل‌های نوینی را به منظور حل مسائل قدیمی در ارتباطات امن دو طرفه ارائه کرده است. پروتکل‌های محاسبات چندجانبه (MPC) امن، اثبات‌های ناتراوا (zero knowledge) و طرح‌‌های رمزنگاری همریخت کامل از برجسته‌ترین طرح‌های نوین می‌باشد. به طور خاص در سال‌های اخیر پروتکل‌های محاسبات چندجانبه امن از موضوعی صرفا نظری به موضوعی عملی تبدیل شده‌اند. با ارائه طرح‌های عملی جدید، اهمیت پیاده‌سازی بهینه این طرح‌ها افزایش یافته است. در همین چارچوب مشاهده شده است که اولیه‌های رمزنگاری متقارن همچون AES برای این پروتکل‌ها مناسب نیستند و با استفاده از اولیه‌های نوین رمزنگاری که ویژگی های خاصی دارند می‌توان به طور قابل توجهی، کارائی طرح‌های MPC را افزایش داد. در این سخنرانی برخی از این الگوریتم‌های رمزنگاری را معرفی کرده و ویژگی های آن ها را شرح می‌دهیم.
2- تحلیل امنیت رمزهای قالبی در مدل کوانتومی: نحوه استفاده از رایانه‌های کوانتومی برای شکستن انواع گوناگون رمزهای کلید عمومی مبتنی بر نظریه اعداد  به دلیل مطالعات گسترده انجام شده، برای جامعه علمی شناخته شده است. علی رغم این واقعیت، تاثیر ماشین‌های کوآنتومی روی رمزهای متقارن کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. در یک سال گذشته تلاش‌های جدیدی به منظور استفاده از محاسبات کوانتومی در حمله به اولیه‌های رمزنگاری متقارن صورت گرفته است که به نتایج ارزنده‌ای منجر شده‌اند. در این سخنرانی به بررسی برخی از این نتایج خواهیم پرداخت.

معرّفی سخن‌ران:

دکتر هادی سلیمانی در سال 1387 در رشته مهندسی برق در گرایش مخابرات در مقطع کارشناسی از دانشگاه علم و صنعت ایران فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی‌ارشد مهندسی برق در دانشگاه امام حسین (ع) در گرایش مخابرات رمز در سال 1389 و سپس در مقطع دکتری در دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه آلتو فنلاند درسال 1394 تحصیلات خود را به پایان رساند. همچنین طی یک دوره کوتاه مدت پسادکترا در گروه رمزنگاری دانشگاه DTU دانمارک در موضوع تحلیل و طراحی رمزهای قالبی نوین مشغول به پژوهش و تحقیق شد. وی هم‌اکنون، به عنوان استادیار گروه امنیت شبکه و رمزنگاری پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی مشغول به کار است و با سایر پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی در حوزه رمزنگاری و امنیت اطلاعات همکاری دارد. موضوعات تحقیقاتی مورد علاقه ایشان تحلیل و طراحی اولیه های رمزنگاری، پیاده سازی امن و حملات کانال جانبی است

  • ۹۵/۱۱/۱۷
  • سید مهدی صداقت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی