شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

سایت رسمی شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

سایت رسمی شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

  • ۰
  • ۰

پس از برگزاری موفق کارگاه آموزشی رمزنگاری مشکبه مبنا در سال گذشته،
قطب علمی رمز با همکاری انجمن رمز ایران و شاخه دانشجویی برگزار می کند:


کارگاه آموزشی رمزنگاری کدمبنا


علم مخابرات و نظریه کدگذاری توسط شانون در سال ۱۹۴۹ میلادی پایه‌گذاری شد. توجه به امنیت و حفظ محرمانگی پیام در حین تبادل اطلاعات، همواره مورد توجه پژوهشگران این حوزه بوده است، که نمود آن را می‌توان در مقاله معروف شانون، با عنوان “A Mathematical Theory of Communication“ نیز مشاهده کرد. در فاصله اندکی پس از معرفی اولین سامانه رمزگذاری کلید همگانی توسط دیفی و هلمن در سال ۱۹۷۶، مک-الیس برای اولین بار ایده رمزنگاری کدمبنا را در قالب یک سامانه رمز کلید همگانی در سال ۱۹۷۸ مطرح کرد. امنیت رمزنگاری کدمبنا مبتنی بر مسائل سخت (ان‌پی-سخت) نظریه کدگذاری است. این گونه از رمزنگاری، با وجود سرعت زیاد و سادگی پیاده‌سازی، به دلیل طول زیاد کلید، در مقایسه با سامانه‌های رمز مبتنی بر نظریه اعداد، چندان مورد توجه جامعه رمزنگاری قرار نگرفت. در دهه‌ی اخیر رشد فناوری، امید به ساختن رایانه‌های کوانتومی را افزایش داده است. این گونه از رایانه‌ها قادر به شکستن سامانه‌های رمز مبتنی بر نظریه اعداد در زمان چندجمله‌ای هستند. از طرفی، اخیراً حملاتی به سامانه‌های رمز مبتنی بر لگاریتم گسسته توسط جوکس و همکاران (یوروکریپت ۲۰۱۴) ارائه شده که اعتماد جامعه رمزنگاری را به سامانه‌های رمز مبتنی بر نظریه اعداد کم کرده است. این مسائل باعث شده است که اقبال جامعه‌ی رمزنگاری به رمزنگاری کدمبنا، به عنوان یکی از انواع کارآی رمزنگاری پساکوانتومی، معطوف شود. طول بسیار زیاد کلید سامانه‌های رمزگذاری کدمبنا، که مشکل اصلی در عدم مقبولیت این سامانه‌ها محسوب می‌شد، با توجه به رشد فناوری و کاهش هزینه‌ی حافظه‌های بسیار بزرگ، دیگر مانع بزرگی برای استفاده از آن‌ها فراهم نمی‌کند، هرچند که راه‌های گوناگونی نیز برای کاهش آن پیشنهاد شده است. علاوه بر سرعت زیاد و سادگی پیاده سازی، ویژگی قابل توجه دیگر این گونه از سامانه‌ها این است که می‌توان انواع مختلف اولیه‌های رمزنگاری (Primitives) را از آن‌ها استخراج نمود. یعنی، علاوه بر سامانه‌های رمز کلیدهمگانی، می‌توان سامانه‌های رمز کلید مخفی قالبی و جریانی، طرح‌های امضای دیجیتال، احراز اصالت، تسهیم راز، توابع چکیده‌ساز و مولدهای اعداد تصادفی را از همان ایده استخراج نمود. در این کارگاه، برآنیم تا ضمن معرفی رمزنگاری کد مبنا، ویژگی‌های آن، کاربرد ها و کارهایی را که جهت بهبود در طراحی یا تحلیل آن‌ها صورت گرفته است معرفی نماییم.

محورهای سخنرانی:

  • مقدمه‌ای بر رمزنگاری کدمبنا
  • سامانه رمز مک-الیس و سیر تحول آن
  • امنیت سامانه‌های رمزنگاری کدمبنا
  • انواع حملات به سامانه‌های رمز کدمبنا

زمان و مکان برگزاری

  • زمان: چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸:۰۰
  • مکان: دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی برق (ساختمان جدید)، طبقه همکف، سالن کهربا

برگزارکننده و حامیان کارگاه:

ثبت نام

برای ثبت نام در این کارگاه آموزشی به http://ee.sharif.edu/~code مراجعه نمایید.

اطلاعات بیشتر

برای کسب اطلاعات بیشتر به http://ee.sharif.edu/~code مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با مسئول شاخه دانشجویی، آقای احمد بورقانی، از طریق  تماس بگیرید و یا با code@ee.sharif.edu مکاتبه نمایید.


با آرزوی توفیق الهی.

  • ۹۴/۰۲/۰۹
  • احمد بورقانی

کارگاه آموزشی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی