شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

سایت رسمی شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

سایت رسمی شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف

  • ۳
  • ۰
سخنرانی ماهیانه قطب علمی رمز و انجمن رمز ایران با همکاری شاخه دانشجویی انجمن رمز ایران در دانشگاه صنعتی شریف و آزمایشگاه امنیت داده و شبکه


رمزنگاری احراز اصالت شده: گذشته، حال و آینده

دکتر نصور باقری
استادیار دانشکده مهندسی برق، دانشگاه شهید رجایی (SRTTU)

nbagheri@srttu.edu

زمان: سه‌شنبه 19 اسفند 1393، ساعت 12:30 الی 13:30
مکان: دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده مهندسی کامپیوتر،
طبقه چهارم، سالن آمفی تئاتر

  


ghotb ramz
قطب علمی رمز


آزمایشگاه امنیت داده و شبکه

ورود به دانشگاه شریف:
چنانچه مایل به حضور در سخنرانی هستید خواهشمند است به منظور هماهنگی ورود به دانشگاه لغایت ساعت 13 روز شنبه 16 اسفند، نام، نام خانوادگی و کد ملی خود را به نشانی s_ahmadi@ee.sharif.edu با ذکر عنوان Sharif Entrance AE ارسال فرمایید.

چکیده سخنرانی:

برای برقراری امنیت اطلاعات و ارتباطات، ایجاد محرمانگی و احراز اصالت پیام دو هدف اصلی است. منظور از محرمانگی اطمینان از این امر است که اطلاعات تنها برای افراد مجاز قابل حصول باشد و منظور از احراز اصالت پیام فرآیند‌ی است که در آن از جامعیت (دست نخوردگی) اطلاعات در حین تبادل آن، اطمینان حاصل شده و فرستنده اطلاعات نیز احراز اصالت ‌شود. ابزار اصلی برای به دست آوردن محرمانگی، استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری و برای احراز اصالت پیام، استفاده از کدهای احراز اصالت پیام (MAC) می‌باشد. اما استفاده از دو الگوریتم، بار محاسباتی و هزینه‌‌ بالایی را تحمیل خواهد کرد. به همین دلیل، بهتر است از الگوریتمی استفاده شود که دو شرط امنیتی مذکور را همزمان برآورده سازد. طرح‌های رمزنگاری که بتوانند این کار را انجام دهند، طرح‌های رمزگذاری احراز اصالت شده یا به اختصار طرح‌های AE نامیده می‌شوند. روش سنتی برای به دست آوردن یک طرح AE ترکیب مستقیم روش‌های تولید کننده محرمانگی و احراز اصالت پیام است. اما مهم‌ترین مسأله در این روش، نیاز به دو الگوریتم مجزای رمزنگاری و احراز اصالت، با کلیدهای متفاوت و نیز انجام دو سری محاسبات (دو گذر) روی پیام است. در مقابل روش سنتی، دسته دیگری از طرح‌های AE وجود دارند که برای ایجاد همزمان محرمانگی و احراز اصالت پیام از یک الگوریتم و یک کلید استفاده کرده و تنها یک سری محاسبات (یک گذر) روی یک پیام انجام می‌دهند. در این راستا مسابقه‌ای تحت عنوان CAESAR در جریان است که در واقع فراخوانی است برای طراحی AEهای اختصاصی. این مسابقه در سال 2014 شروع شده است و تا سال 2017 ادامه خواهد داشت. هدف اصلی در این سخنرانی، مرور کارهای صورت گرفته در مورد طرح‌های AE اختصاصی است و چالش‌های موجود در این حوزه، با تمرکز روی کاندیداهای ارائه شده برای فراخوان CAESAR بررسی می‌شود.


Short biography:

Nasour Bagheri is an assistant professor in Electrical Engineering Department of Shahid Rajaee Teacher Training University (SRTTU). He received a Bachelor in Electrical Engineering from Mazandaran University in 2000 and a Master of Science and a PhD in Electrical Engineering from Iran University of Science and Technology in 2002 and 2010 respectively. His research interests include symmetric cryptography, RFID technologies and security protocols.

  • ۹۳/۱۲/۰۹
  • سیاوش احمدی

سخنرانی ماهیانه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی